1. Címlap
  2.  » 
  3. Engie Magyarország
  4.  » 
  5. Hírek
  6.  » Fenntarthatóság az óvodákban
augusztus 31, 2020
Fenntarthatóság az óvodákban
Vajon mikortól éri meg fenntarthatóságot tanítani a diákoknak? Tették fel a kérdést a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. kollégái, és a válasz kiderítésére az ITM-el közös, a gyermekek tanulását egészen kis kortól végig kísérő készségfejlesztő programba kezdtek.
Óvoda

A projekt célja nemcsak az, hogy élményekre és aktív részvételre épülő módszerekkel ismertessék meg a fenntarthatóság és a környezettudatosság alapjaival a gyermekeket, hanem elemezzék és korosztályokon átívelően, folyamatosan vissza is mérjék, miként épül be mindennapi cselekedeteikbe az átadott tudásanyag.[1]

A gyerekek nem kötelező tananyagként foglalkoznak a környezettudatosság és a fenntarthatóság témájával, hanem óvodáskorban például mesékbe ágyazva, sorversenyeken, bábjátékon vagy éppen színezős feladatokban találkoznak a hulladékkezelés, az ivóvízmegőrzés vagy az erőforrásokkal való takarékoskodás témakörével. Nem elvont fogalmak és a lexikális tudás átadása a cél, hanem a játékokon keresztüli bevonás: a hulladékkezeléssel és szemeteléssel kapcsolatos óvodai mesék például egy képzeletbeli erdőben játszódnak, ahol a gyermekeket állatok kalauzolják, és tanítják meg szelektív hulladékgyűjtés vagy éppen a hulladék újrahasznosítás fontosságára.

A Gárdonyi Óvoda Dinnyési Tagóvodájában elindult kísérleti projekt első mérési eredményei ősszel elkészülnek – és azoktól is függően -, a programot már akár már az idén kiterjeszthetik a térségi szintre.

„Olyan fenntarthatósági mintaprojektről van szó, amely rövid időn belül országos, majd Kárpát-medencei szintre, illetve a visegrádi országokban is megvalósítható” – hangsúlyozta Molnár Ferenc, a VEP tulajdonosa és a program ötletgazdája a közlemény szerint.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által is támogatott oktatási keretprogram egységes és egymásra épülő, tanrendbe illeszthető modulokból áll, és egészen az óvodától a középiskolás korig vezeti be a gyermekeket a fenntarthatóság egyre összetettebb témaköreibe.

Vajon megéri-e a gyermekeket óvodás kortól kezdve bevezetni a fenntarthatóság ismeretkörébe?

Az óvodai hulladékos pilot szerint a válasz egyértelműen igen!

A hat modulból álló első képzési program eredményeinek és hatásának visszamérése egy, a modulok tanítása után tudatosan beiktatott hosszabb szünet után kreatív módon, társasjáték segítségével történt.

Óvodai játék

1. ábra: A társasjáték pálya (a bábuk a szelektív kukák színeivel egyeznek meg)

A visszamérés eszköze egy társasjáték feladat volt, ahol a gyermekeknek 24 mezőből álló táblán kellett végig érniük, és a dobókocka dobás után az egyes kék vagy piros színkódolt mezőkre lépve a megfelelő színű kártyák közül véletlenszerűen kiválasztva egyet, kellett megoldaniuk a rajta szereplő feladatot.

  • A kék színű kártyák egy-egy Igaz-Hamis állítást tartalmaztak, amelyet értékelni kellett, vagy a gyermekeknek egy tárolóból egyetlen darab hulladékot kellett kivennie és a megfelelő szelektív kukába dobnia, helyes válasz esetén egyet lehetett előre lépni a táblán
  • A piros színű kártyákon elvont fogalommagyarázatok és bonyolultabb feladatok szerepeltek, melyeket megoldva 2-4 lépést előre lépve tehettek szert előnyre a csapatok

A játékterületen azonos mennyiségű 12-12 db piros és kék mező volt, a dobókocka dobásokhoz fűződő szerencsefaktort a random kártyahúzással és további belső értékelési tényezők bevonásával kívántuk eliminálni.

A mérés a fókuszcsoportok és a kontrollcsoport (azaz a képzéseken nem részt vevő ovisok) bevonásával történt.

Attitűd változás:

A fókuszcsoportban szereplő gyermekek 90%-nál figyelhettek meg viselkedésbeli változást a program során. Minden egyes visszatérő foglalkozási elem (szemétszedés a teremben- a Dinnyési Óvoda pedagógusainak rendkívül sikeres javaslata volt) során javult a gyermekek teljesítménye, már a terembe beérkezve össze akarták gyűjteni a hulladékot, amikor pedig szelektív hulladékgyűjtési feladatokat kaptak 80%-ban jó helyre gyűjtötték anyag szerint a szemetet.

Az egyes foglalkozásokban elrejtett ismétlő kérdések, elvont fogalommagyarázatok is beépültek a csoporttudatba sokszor a gyermekektől follow up kérdéseket és további magyarázó kérdéseket kaptak a programban résztvevő kollégák.

A verseny kapcsán tett megfigyeléseik:

  • A tiszta lányokból álló fókuszcsoportos csapat nyerte a versenyt, s míg a random kockadobások alapján a kontrollcsoport beérhetett volna a második helyre a tudás hiányában az értékelésben lemaradtak a pozícióról, a csoport jókedve érdekében azonban megosztott második-harmadik helyet adtunk a fiú csapatnak és a kontrollcsapatnak (ez gyermekpszichológiai szempontból volt fontos, nem szabad fiatalkorban a vereségtudatot erősíteni)
  • A fókuszcsoportok átlagosan 60%-al gyorsabban adtak helyes választ a kérdésekre a kontrollcsoportnál, a lánycsapat kiugró gyorsasággal válaszolt meg összetett sok pontot érő kérdéseket is.
  • A kontroll csoporthoz viszonyítva a válasz pontosság a lányoknál 75%-al jobb volt, a fiú fókuszcsoport esetében ez a szám csak 45%
  • Külső segítség:
    • A lányoknak 5-ből egy esetben (első kérdés) kellett külső segítséghez folyamodniuk
    • A fiúk 3 esetben kaptak segítséget, ebből egyszer a lányoktólKülső segítség:
    • A kontrollcsoport 5 alkalomból ötször igényelt segítséget, ebből 3-szor a lányok súgtak.

A reprezentatív kutatási eredményekhez természetesen az empirikus kísérletet a térség több óvodájában, több száz gyermek bevonásával kellene megismételni, azonban lokális szinten elmondható, hogy a kísérlet sikeres volt és a tudás, valamint ami ennél fontosabb a helyes viselkedésminták mérhető módon épülnek bele a gyermekek tudatába.

Így, a már tíz éve működő Virtuális Erőmű Program – Kelet-Közép Európa legnagyobb zöldenergetikai programja, újabb sikert könyvelhetett el. Mintegy 10 ezer vállalat, 350 ezer diák és több száz önkormányzat, intézmény, valamint lakossági partner vett részt eddig a programban fenntarthatósági projektjeivel és ezen projektek tapasztalatai most a legifjabb nemzedék képzését is támogatják.

Források:

[1]MTI

HÍREK

1

Fenntartható utazás

A turisztikai szezon közeledtével érdemes elgondolkodni azon, hogy miként szervezzük nyaralásunkat aszerint, hogy minél környezetkímélőbb legyen a bolygó számára.

Passzold vissza, Tesó!

Ha megszabadulna a használaton kívüli nyomógombos és okostelefonjától, GPS készülékétől, tablettől vagy ezen eszközök tartozékaitól, akkor megteheti a 2022. március 22. – június 15. között zajló Passzold vissza, Tesó! kampány során.

Új gyűjtőhelyre kerülnek az italoskartonok Budapesten

A Budapesti Közművek keretében önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízió döntése alapján 2022. január 1-től az italos kartondobozok gyűjtése a kék helyett a sárga fedelű tartályokba kerülnek át.

VÉLEMÉNYEK

1

KAPCSOLAT

1

ENGIE Magyarország Kft.

Székhely: 1191 Budapest, Üllői út 206.
Tel.: +36 1 460 1030
Fax: +36 1 460 1050
officebudapest.hu@equans.com

Kirendeltség: 9024 Győr, Hunyadi u. 14.
Tel.: +36 96 335 816, +36 96 526 805
Fax: +36 96 528 654
officegyor.hu@equans.com